Blog-arkiv

onsdag den 27. juli 2016

Kæmpe kontraster...

Torsdag den 28. juli 2016

Morgen på Ocean Drive og aften (et døgn senere) på hovedgaden i Høng... DET er en kontrast, der vil noget!

Vi har haft en helt igennem fed ferie med 1 million indtryk... bogstaveligt talt. Nu er det slut, for der skal også være tid til at fordøje det hele, så det ikke bare bliver indtryk, der ikke får lov til at bundfælde sig. Oven på alle de indtryk og oplevelser, har vi en forpligtelse til at reflektere... reflektere over det liv og de vilkår, vi har fået givet.

Vi fløj fra Miami i går aftes kl. 21.20 (lokal tid). 24 timer før havde vi været inde og online-checke ind på British Airways hjemmeside. Her kunne vi selv vælge sæder i flyet og fik derfor 4 sæder i midten helt oppe bagved businessclass. Det betød, at der ikke var sæder lige foran os og dermed dobbelt benplads. DET var rart. Tænk sig at (næsten) kunne strække benene ud. Det gør en verden til forskel, når der ligger 8,5 timers flyvetur foran. Og vi gav ovenikøbet ikke mere for pladserne.
Efter aftensmaden blev der hurtigt lukket ned for lyset, så der var mulighed for at sove. Bente og Sarah fik hvilet sig, jeg sov sammenlagt 3 timer og Katrine boblede vel sammenlagt 5-6 timer... det heldige asen. Urene var nu stillet 5 timer frem til Heathrow og derfor var kl. 9, da vi blev vækket med morgenmad, en ret kedelig kold bolle, der stod noget i kontrast til den fine aftensmad vi havde fået nogle timer tidligere.
Da vi var landet, skiftet terminal og kommet igennem security, gik der derfor ikke lang tid før vi vi købt lidt ekstra morgenmad. Vi kunne godt mærke, at kræfterne og overskuddet ikke var helt i top oven på rejsen, så depoterne skulle lige fyldes op igen.

Næstsidste del af hjemrejsen foregik i en mindre 737'er med minimal benplads, men hvad betyder det, når vi kunne se en ende på den endeløse hjemrejse. Hurtigt gennem bagageudleveringen, en fransk hotter i Cph. lufthavn og videre med toget mod Slagelse før vi blev hentet og kørt til Høng.

Nu er kufferterne lagt ud på stuegulvet og alting skal sorteres, vaskes og lægges på plads igen. Jeg vågnede kl. 2.30 og kunne ikke sove mere. Så nu ligger jeg her på sofaen og lytter til noget god musik, jeg har fået anbefalet, samtidig med at jeg prøver at reflektere over 4 ugers oplevelser, samtidig med at jeg skriver det sidste indlæg på bloggen i denne omgang.

Vi har snakket med pigerne om, hvilke oplevelser, der har været størst.
For Katrine er det klart besøget i Harry Potter-world.
For Sarah var det at stå på Times Square, fordi det var indbegrebet af New York med alle de indtryk og menneskemylder, der var.
For Bente var det bla. mødet med Tim Hysom, hendes gamle ven, der arbejdede for et demokratisk kongresmedlem i Washington. Mødet med ham og muligheden for at drøfte amerikansk politik lige nu, hvor de to, meget forskellige, præsidentkandidater er på plads.
Jeg selv har meget svært ved at udpege præcise oplevelser. Der er så enormt mange indtryk, så for mit vedkommende er det tiden i New York. Ikke seværdighederne, men mødet med de få amerikanere, jeg fik fornøjelsen af, at snakke kort med. Damen der ville sikre sig, at jeg stemte på Hillery, damen der ville have min plads på bænken og så alle de sanseindtryk i Sub'en... musikken, de meget forskelligartede mennesker og alle tiggerene.

Samlet set kan I nok høre, at vi har haft en fantastisk ferie. Det har ikke bare været en ferie, men det har det også. For der har været tid til at nyde varmen, strandene og få slappet af, særligt i Florida. Men de største oplevelser lå i starten i NY og Washington (og for Katrine i Orlando). Og så er det rart, at vores piger også oplever værdien ved sådan en ferie. De ved godt, at de har fået en masse oplevelser med, de kan bruge fremadrettet og så har de fået snakket og hørt en masse engelsk.

Slut herfra Høng. Tak for alle kommentarerne og tak fordi I gad følge os i en hel måned. Fortsat god sommer til jer alle.

Katrine og Sarah
Bente og Thorkild

tirsdag den 26. juli 2016

Miami Beach og Little Havana...

Tirsdag den 26. juli 2016

Dette er så den sidste dag af en lang række af dage på vores 4 ugers ferie til USA.
Kufferterne blev stort set pakket i går, så der var ikke meget at gøre, da vi stod op kl. 8.30. De sidste ting skulle lige pakkes og morgenmaden fortæres. I går besluttede vi, at vi ville spise lidt ekstra morgenmad på The Original Pancakehouse. Det var faktisk ganske udemærket sidst, så vi vovede at prøve igen.

Efter et par pandekager, tog vi turen langs kysten ned til Miami Beach, for at genkalde gamle minder fra Miami Vice i 80'erne. Området omkring Miami Beach South er et meget flot Art Deco-kvarter, hvor der er tænkt over detaljerne og hvor bygningerne er holdt ved lige i den stil.

Her får I lige et billede af hele familien med Art Deco-husene og Ocean Drive i baggrunden. Desværre det eneste billede af husene. Resten ligger på vores spejlreflekskamera, der er pakket ned.

Her et bevis på at vi var på MB og at temperaturen rundede de 34 grader. Ja, det var varmt. Lige til en tur i vandet på den lækre og tæt på kridhvide sandstrand. Det var lige før, at den kan kan måle sig med standen i Santa Monica i Los Angeles :-). Desværre var badetøjet også lagt i kufferten.

Dette motiv mindede os om Pamela Anderson og Davis Hasselhof :-).
Efter Miami Beach havde Bente udset sig området, der hedder Little Havana. Det er et "indvandreområde", der opstod i kølvandet af Fidel Castros magtovertagelse i Cuba. Her flygtede rigtig mange cubanere og de har bla. samlet sig i et område i Miami. Her kom vi bla. forbi en lille park, hvor der sad en del mænd og spillede forskellige brætspil, eks. skak og domino (bliver kaldt Smak, pga. lyden, når de ligger brikkerne på spillepladen.

Selvfølgelig ligger der cigarbarer i Little Havana.

Inden vi skulle mod lufthavnen, havde vil lovet pigerne og hinanden, at vi måtte smage Coldstones fantastiske is. Den smager faktisk lige så godt, som den vi kan få i Danmark.

Lige nu sidder vi i Miami lufthavn og venter på bording. Kl. er 20.30 lokal tid og 8,5 timers flyvning venter forude... i første omgang og derefter godt 2 timer fra London til Cph. Vi lander efter planen i København i morgen kl. 15.50 (Dansk tid).
På genhør....

mandag den 25. juli 2016

Stillehavet, Den Mexikanske golf og nu Atlanterhavet...

Mandag den 25. juli 2016

... og i øvrigt også Nordsøen, Kattegat, Østersøen og Smålandshavet... Der er ikke grænser for, hvor vi har badet.
I dag lykkedes det nemlig at ramme et helt fantastisk flot vejr og derfor var der dømt strandtur til Hallandale beach.

Jeg ved ikke om I kan huske, at vi nåede der ned den anden dag i ca. 2 min. for så at vende direkte tilbage til hotellet igen, da der var et kæmpemæssigt tordenskrald lige over hovedet på os.

Jeg kan berette om en helt igennem god strandoplevelse. Masser af varme (mine fødder er stadig forbrændt af sandet), gode strandsenge og parasol og en meget fin temperatur (ca. 26-27 grader) på vandet. Det passede SÅ fint til mit/vores temperament. Næsten på højde med oplevelsen ved Stillehavet for 2 år siden.

Lige nu er vi på vej ud for at finde feriens næstsidste aftensmåltid. I må ikke forvente en opdatering i morgen, med mindre vi har god tid i lufthavnen. Vi flyver (forhåbentlig) kl. 20.45 lokal tid, eller 2.45 dansk tid.
Vi høres ved, når vi er i Danmark igen.

søndag den 24. juli 2016

Grumt regnvejr og de handicappede...

Søndag den 24. juli 2016

Dagen startede noget uventet med et voldsomt regnvejr. Uventet fordi yr.no, den norske og normalt meget pålidelige vejrtjeneste, først havde lovet regn i løbet af eftermiddagen. Det betød, at vi var nødt til at lægge lidt om på vores planer om strand-/pooltur.

Vi blev ret hurtigt enige om, at vi ville have købt de sidste ting, vi manglede før turen går hjemad. Men allerførst skulle vi have noget at spise. Denne gang faldt valget på The original Pancakehouse. De havde fået rigtig gode anmeldelser på yelp.com. Yelp er et site, der indeholder brugeranmeldelser på alt mellem himmel og jord. I dag fandt jeg eksempelvis ud af, at der var anmeldelser på forskellige kirker i Miami ;-). Tænk hvad der ville ske, hvis det også blev praktiseret i Danmark. Jeg har lige tjekket, og der er endnu ingen anmeldelser for vores lokalområde :-D...

Nå, vi tog på The original Pancakehouse. Her blev vi mødt af en ualmindelig veloplagt servitrice, der frembragt adskellige smil i vores familie. Dejligt når service er andet end aflevering og oprydning. Desværre nåede jeg ikke at tage billeder af vores pandekager før de blev fortærret. Her under kan I se, hvordan det SKULLE ha set ud, i tilfælde af, at I skulle få lyst til at besøge pandekagehuset.

Efterfølgende fik vi klaret vores manglende indkøb, computertaske til Sarah og et par støvler til Sarah og et par sko til mig. Nu tror jeg også, at vi har gjort det godt!

---
Ved flere lejligheder har jeg tænkt, at amerikanerne gør væsentlig mere for de handicappede, end vi gør i Danmark. Der er eksempelvis mange handicapparkeringspladser tæt på hver forretning og der er GOD plads til at komme ind og ud. Det er da mere, end man kan sig om de danske parkeringspladser.

Til gengæld er der også god plads til os andre. Her er det et billede fra en helt almindelig parkeringsplads til DSW, og de er ikke kun beregnet til kvinder :-D...

Lige ved siden af vores hotel ligger Walmart, som vi har handlet ind i til de seneste måltider. Det har været rart selv at lave mad, fordi det bliver lidt ensformig med al den restaurantmad.
Hotellet og Walmart er adskildt af en ret befærdet vej. Derfor er der lavet en gangsti, der forbinder dem. Stien går under en bro, hvor der sidder en flok hjemløse, hver gang vi går der over for at købe ind. Hvor er det trist, at se de forhutlede mennesker, der sidder der. Det er en ringe trøst, at det sjældent bliver under 25 grader i Miami. Vi havde næsten glemt den skyggeside, der er ved dette enormt fascinerende og rige land, fordi vi stort set ikke er stødt på dem siden vi forlod New York for ca. 3 uger siden... eller også har vi bare ikke lagt mærke til dem!

lørdag den 23. juli 2016

Finding Dora og sjove butiksfacader...

Lørdag den 23. juli 2016

Som jeg skrev for et par dage siden, bor vi på et lækkert hotel med en fantastisk udsigt, bla. over Atlanterhavet. Problemet er, at rengøringen ikke lever op til hotellets generelle standard.
Første aften blev vi flyttet til en anden lejlighed. Næste morgen fandt vi ud af, at der heller ikke var rent, hvilket vi påtalte over for receptionisten. Vi endte med at komme til at tale med Moche, der er hotellets manager. Han var helt igennem en sympatisk mand, der anerkendte udfordringerne og var meget glad for at vi kom og sagde det. Han ville gerne kompencere os, ved at give os en nat på hotellets regning. Derudover fik vi refunderet hotelfee på 22$/nat og parkingfee på 26,5$/dag. Han ville sørge for at vi fik rengjort værelset meget grundigt til vi kom hjem fra udflugten til Fort Lauderdale i går. Og så ville han gerne høre, hvordan vi oplevede standarden efterfølgende.
Da vi kom hjem, var de igang med at gøre rent. Vores soveværelse og stue var gjort rent, mens de var igang med pigernes værelse. Vi kunne konstatere, at vores soveværelse ikke var støvsuget, hvilket vi bad dem om at de gjorde. Da de var færdige og gået kunne vi se, at pigernes gulvtæppe heller ikke var rent.
Her til morgen snakkede vi med Moche som aftalt. Han var tydeligt flov over, at det endnu ikke var lykkedes at leve op til deres ønskede standard. Vi lod ham vide, at vi gerne ville blive boende til på tirsdag og spurgte, om han kunne give en god pris. Det kunne han, ligesom hotelfee og parkingfee blev sløjfet. Derfor bor vi her fortsat :-).

Her til formiddag ville vi til stranden, da vejrudsigten sagde godt vejr hele dagen. Vi tog hotellets shuttle derned og nåede lige at komme ned på stranden før der kom et ordentligt tordenskrald og alle badende blev kaldt op af vandet. Det er min til dato korteste strandtur. Vi var der i max. 2 min. :-)...

Herefter besluttede at tage i biografen og få købt de sidste par ting ind (for jeg ved ikke hvilken gang). Pigerne har snakket længe om, at de gerne ville se en film, der ikke var kommet til Danmark endnu. De valgte at det skulle være Finding Dora, en meget sød film, der minder noget om Finding Nemo. I kan godt glæde jer. Den er god.

Herefter stod den på shopping, som jeg ikke skal trætte jer med. Derimod har jeg lavet en lille samling af billeder af anderledes butiksfacader fra Aventura Mall.

Læg mærke til navnet...!
Det var bare en almindelig tøjforretning, med udstilling af MANGE gamle symaskiner.
Der er råd til det her...

Ja, de findes også herovre :-)...

Og så lige et par billeder af fiskedammen med nogle solide guldfisk og lidt kunst.

Fede yachter og imponerende huse...

Fredag den 22. juli 2016

Dagen var helliget udflugt til Fort Lauderdale. F.L. ligger ca. 45 km. nord for Miami og er hjemsted for en del kendte og/eller rige amerikanere. En del af F.L. ligner nemlig Venedig med små kanaler, så de kan have deres større eller mindre lystyachter liggende klods op af deres grunde.
Vi havde læst, at man kunne tage en public-ferry, der sejlede rundt i området. Vi fandt også en, men den sejlede kun i et begrænset område. Til gengæld fik vi os en hyggelig tur sammen med en ung lokal pige, der tilbød pigerne hendes delte netværk, så de kunne jage Pokémons. De blev nemlig ret misundelige, da vi sad ved siden af et par unge fyre, der var på jagt ;-).

Ja, sådan foregår det herovre. Mange unge som lidt ældre har hovedet rigtig meget i skærmen, -på restauranter og når de gå på gaden. Pigen, der delte sit netværk, gav udtryk for, at det var en god måde at komme i kontakt med andre på, når man var på jagt efter Pokémons. I dette tilfælde var det faktisk rigtigt. Vi kom jo rent faktisk i snak med hende på denne sejltur, så måske det ikke er så skidt endda.

Nedenstående bil og stol stod lige uden for anløbskajen, da vi kom tilbage fra sejlturen. En Tesla og et par piger, der syntes at stolen var ret sej at sidde i ;-).

Da vi kom tilbage, valgte vi at tage på en betalt sejltur med en færge og en guide, der kunne fortælle mange anekdoter om de beboere. Turen kostede 72$ for os alle 4 med familierabat. En vældig hyggelig tur på 1,5 time, hvor vi fik set huse, der får Standvejsvillaerne i Nordsjælland til at ligne gæstehuse og lystyacter, der var på størrelse med et mindre dansk krigsskib. Et af husene var lige blevet solgt til 35 mio. $!

Ejeren af denne villa havde hentet inspiration fra et kendt hus i Washington. En del af facaden var i hvertfald oval.

Billederne på muren forstiller Freddy Mecury, James Dean og Bono.

På turen mødte vi også disse småbåde. Ret imponerende joller.

Denne båd stod til at blive solgt for 39999,99$

Disse små skulpturer stod foran et af husene. Meget sødt.

torsdag den 21. juli 2016

Kage og farlige dyr...

Torsdag den 21. juli 2016

Dagen i dag er fødselsdagsdag. Min far fylder 84 år i dag og jeg har forsøgt at ringe og ønske tillykke mange gange. Han er ikke så god til det med mobiltelefoner, så det er nok derfor, han ikke tager den. Til gengæld ved jeg, at han læser denne blog, så hermed stort tillykke med den snart-runde dag til min far, der bliver 84 :-)...
Derudover fylder Bentes niece 18 i dag. Vi husker tyderligt, at vi var på barselsbesøg på Hillerød sygehus for knap 18 år siden. Vi ville nemlig nå det midt i alle bryllupsforberedelserne. Stort tillykke til Sigrid (og hele familien Blay Steiner)...

Vi er på vej til vejs ende og de kommende opdateringer bliver enten meget korte eller også må I vente på dem. Vi har ikke de store planer for de kommende dage ud over, at vi skal have lidt farve på vores blegfede kroppe og have handlet de sidste ting ind inden hjemrejsen.
I dag var vi ude for at kigge på nye briller til Sarah. Hun trængte gevaldigt og så er de bare meget billigere end i Danmark. Der ud over skulle Sarah have en taske til hendes nye Mac. Vejret er temmeligt ustabilt i disse dage. Her til morgen var der igen torden og regn, men temperaturen lå stadig på den rigtige side af 30 grader. Derfor tog vi på sightseeing til et par Outlets/Malls. Der er ikke så meget interessant at berette om indkøbene, så derfor får I lige et par billeder fra eftermiddagskaffen, der blev indtaget på The cheesecake factory. Og de var BARE go'e :-D...

Tilbage i Aventura Mall fandt vi endelig de briller, som Sarah havde gået og drømt om i ret lang tid. Pga. prisen fik jeg lov til at investere i et par også. Hvis nogen af jer står og mangler briller, så vent og køb dem her ovre. Sarahs Armarni med refleksfri glas kostede 3500,- og mine Burburry også med refleksfri glas kostede 2500,-. Det bedste af det hele var, at brillerne var klar 1 time efter at vi havde betalt for dem. Den går vist ikke i Danmark, hverken på pris eller på tid.

Til sidst får I lige et lille samling af sjove skilte, som vi vist ikke kommer til at se i Danmark foreløbig. Den med skildpadden har vi moret os en del over, for hvor længe er man forpligtet på at vente på at skildpadden har krydset vejen? :-D...